söndag 8 februari 2009

Blanda, blanda, blanda

Det finns vissa standardkaraktärer.

Nörden...

...stora glasögon, leker med actionfigurer, bor på bondgård, klär sig illa.

Soldaten...

...tror på den starkes överlevnad, tränar kampsport, gillar uniformer.

Och vad får man om man blandar de två?


Dwight, från amerikanska the Office. Naturligtvis.

Och insåg att det var ett fantastiskt roligt sätt att skapa karaktärer - helt enkelt blanda olika typer och se vad man får. Och jag är beredd att satsa tuse..., hundr... tio kronor på att andra har använt den här tekniken innan. Jag menar...

Mentorn + psykopaten = Hannibal Lector.

Sjörövaren + Bugs Bunny = Captain Jack Sparrow

Kapitalisten + idealisten = Jerry McGuire

Vidare, att bara använda en standardkaraktär känns slitet och kliche. Men blanda två och plötsligt har man något som känns väldigt bekant, och samtidigt helt fräscht.

Väljer man dessutom sina grundkaraktärer sådana att de är relativt naturliga motpoler till varandra får man inte sällan, och helt gratis, en hel del smaskiga motsatser också.

Och snabbt och enkelt går det också. Helt egna smaker på mindre än tio sekunder.

Så sätt igång.

På med mixern.

Och blanda just DINA favoriter.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag gillar verkligen din blogg och har länkat till den från min. Länken finns under "Mina favoritbloggar" på www.johannasvenningsson.se
Ha en bra helg!
//Johanna

Anonym sa...

Tack så hemskt mycket, Johanna, finns verkligen inget som värmer så mycket som en länk!

Tog mig även friheten att smyga in på din blogg, verkar hur spännande som helst, ser fram emot följa den... och hur gjorde man nu för att länka igen... ah, sådär :)

Ha det bra!
/M