lördag 8 november 2008

Som på vingar

Varning! Detta inlägg innehåller spoilers om boken Temeraire.

Länge sedan jag läste en fantasybok.

Jag kan inte säga exakt varför, men när jag gick i bokaffären var det dock en liten bok som fångade mitt intresse.

Om en drake.

Läste den utan några större förväntningar. Och förvånande nog var jag rejält underhållen, och såg fram emot nästa del i serien.

E läste den också efter jag var klar. Och en kväll låg hon och läste innan vi skulle sova, som hon alltid gör. Plötsligt hör jag ett svagt snyftande från hennes sida av sängen. "Någon som dog?", frågade jag. Hon vände sig mot mig, torkade ögonen och snyftade ett tyst "Ja".

Och för att påminna, detta är då en bok om en drake.

Vidare, idag tog vi vår lilla runda i bokaffären. Och där stod andra och tredje delen i serien. Stod och läste vad dessa handlade om, och längst ner var ett citat från någon som uppenbarligen också gillat serien.

Peter Jackson.

Mr Sagan-om-ringen Jackson, alltså. Som nu köpt rättigheterna och ska göra en film på böckerna.

Whopsie-daisy.

En liten, liten bok om en drake håller visst på att ta över världen.

Inga kommentarer: